onsdag 22 april 2009

Ingen rök utan eld...

Vad har jag gjort de senaste dagarna då? Jo, utvecklingssamtal är det som gäller denna veckan.
Vissa jobbigare än andra. Men på det stora hela så är det faktiskt ganska roligt. (jag vet, det säger jag nu)... Det brukar ju faktiskt bli ganska trevligt och speciellt om man slipper ta upp jobbiga saker.

Idag kom det två av mina tjejer och ville prata enskilt med mig. De var så nervösa så dom skakade nästan. Men till slut så kom det fram att de var nervösa över att jag hade pratat med en annan elev om rökningen på hennes samtal. Skulle jag ta upp detta på deras samtal också eller? För de har ju faktiskt slutat röka nu och de var riktigt nervösa.. Nu var det så att varken jag eller någon annan lärare har sett de här två tjejerna. Men nu fick jag veta det.. Jag fortsatte i alla fall och försökte vara så pedagogisk jag kunde vara och vi pratade om att det kanske är bättre om eleverna själva pratar med sina föräldrar om rökningen.

Det jag egentligen vill komma fram till är att det är fan ganska svårt att ta i alla dessa rök-samtal. Jag började ju röka väldigt tidigt själv och jag trodde att mina föräldrar inte visste nåt. (jag tror i och för sig fortfarande att de inte kände att jag luktade rök och jag tror också att de trodde på mig att jag bara hade varit på café och druckit varm choklad den där gången jag kom hem lite full)... Eller hur.... Och det var ju inte så längesen jag själv slutade röka nu, men nu kör jag stenhårt på att prata om att det är så dumt att börja röka. Men jag hoppas i alla fall att jag pratar med mina kids på ett sånt sätt som funkar och inte på ett sånt sätt som mina lärare pratade med mig när jag gick i högstadiet. Nej, just det de pratade aldrig med mig om detta...

Alex sa till mig i helgen att jag kanske skulle skriva en bok om alla mina elever. Ja, det kanske jag ska göra. I huvudet på en högstadielärare, hade det kunnat vara nåt kanske?

Imorgon är det Heaven 23 med arbetslaget för att fira att dessa utvecklingssamtal är över.. Det ska bli nice som fan..

Ses på fredag... puss

Inga kommentarer: